Geschiedenis

In 1921 koopt de Belgische autofabrikant Minerva dit terrein, een weiland van 8 hectare. Minerva maakte sinds 1897 fietsen en later ook bromfietsen. In 1904 volgt de eerste auto. Het Antwerpse bedrijf is succesvol en heeft meer plaats nodig: een nieuwe fabriek in Mortsel is de oplossing.

Gewone auto’s zijn die Minerva’s niet. Wereldwijd staan ze bekend als kwalitatieve en prestigieuze luxewagens. Geen wonder dat vooral koningen en sterren met een Minerva rijden. Maar dan komt de economische crisis en Minerva gaat failliet. In 1937 moet de fabriek de deuren sluiten. Minerva wordt overgenomen door die andere Belgische autofabrikant: Imperia.

Al vroeg tijdens de Tweede Wereldoorlog, in mei 1940, neemt het Duitse leger deze site in. 2 gespecialiseerde Duitse bedrijven – Erla Maschinewerk en Daimler-Benz – richten hier een herstelplaats voor beschadigde Duitse jachtvliegtuigen en vliegtuigmotoren in.

De werknemers van de 2 nieuwe fabrieken zijn vooral Belgen: meer dan 3000, afkomstig uit heel Vlaanderen.

Voor de geallieerde troepen is een herstelplaats van Duitse vliegtuigen een belangrijk doelwit. Dat beseffen ook de mensen die hier werken. Op 5 april 1943 gebeurt het: Amerikaanse vliegtuigen bombarderen de fabriek. op dit terrein vallen 307 doden. Heel veel bommen missen het doel en vallen in de ruime omgeving. In totaal sterven er 936 mensen.

Fotobedrijf Gevaert heeft na WO II meer ruimte nodig. In 1951 koopt het zijn eerste gebouwen op deze site. In 1964 fusioneert het bedrijf van Antwerpenaar Lieven Gevaert met het Duitse Agfa. Agfa-Gevaert wordt een toonaangevende wereldspeler als producent van fotopapier en ander fotografisch materiaal. Het bedrijf zorgt voor grote werkgelegenheid in de ruime omgeving.

De schoorsteen van Gevaert domineert al sinds 1928 de skyline van Mortsel. Met de uitbreiding naar dit terrein, dat ‘Gevaert 4’ gaat heten, wordt het bedrijf nog aanweziger. Wanneer Agfa-Gevaert hier in de jaren 2000 wegtrekt, blijft de site afgeleefd achter.